Akrobata – animacja w Blenderze

0
30
views

Moja pierwsza animacja postaci wykonana w Blenderze. Czas pracy to 6 godzin.

Dwanaście zasad animacji

Tworzenie animacji ułatwiło mi stosowanie się do kilku z dwanastu zasad animacji Disneya.

Jako, że animacji nie rysowałem poklatkowo, a do tego moim celem było stworzenie bardzo krótkiej animacji, część zasad pominąłem.

Z użyciem Wikipedii, wolnej encyklopedii:

  • wyprzedzanie – stosowane, by przygotować odbiorcę na ruch. Każde działanie poprzedzone jest przygotowaniem do niego – np. tancerka, żeby podskoczyć najpierw musi zgiąć nogi, golfista, żeby uderzyć w piłeczkę najpierw musi wykonać zamach kijem. Zasada ta może być pominięta wtedy, gdy widz spodziewa się jakiegoś zachowania – wtedy uzyskamy komediowy efekt zaskoczenia.
  • inscenizacja – umieściłem postać po środku sceny i zrezygnowałem z tła i zdarzeń drugoplanowych, aby nie rozpraszać uwagi odbiorcy.
  • wykorzystanie klatek kluczowych – Metoda od pozy do pozy, polega na wykonaniu klatek kluczowych do ustawienia pozycji postaci. Program Blender sam wypełnia klatki pomiędzy kluczowymi.
  • rozpędzenie i zwolnienie – obiekty organiczne i większość przedmiotów potrzebuje czasu by rozpocząć ruch, lub się zatrzymać – trwa to tym dłużej, im większą masę, a więc i bezwładność ma dane ciało. Z tego powodu animacja wygląda bardziej realistycznie, jeśli zawiera więcej klatek przy początku i końcu ruchu niż w jego środku – kiedy jest najszybszy. Zasada odnosi się zarówno do obiektów w ruchu między dwoma ekstremalnie różnymi pozami (np. wstający człowiek), jak i do będących już w ruchu (np. szybkie machanie ręką).
  • łuki – w procesie animacji powinniśmy uwzględnić, że ruchy obiektów organicznych zazwyczaj odbywają się po trajektorii łuku. Podkreślenie tego aspektu w animacji powoduje zwiększenie poczucia realizmu.
  • taktowanie – odnosi się do czasu w pojęciu fizycznym i teatralnym. Czas ruchu musi odnosić się zarówno do praw fizyki, jak i do historii opowiadanej przez animację. Jeśli nie mamy do czynienia z przypadkiem szczególnym, zamierzonym przez twórcę w celu osiągnięcia odpowiedniego efektu, taktowanie jest poprawne wtedy, gdy obiekty pojawiają się zgodnie z prawami fizyki.
  • urok – coś, co w animacji odpowiada charyzmie aktora. Postać, która pojawia się na ekranie nie musi być sympatyczna – ważne jest, by odbiorca czuł, że postać jest prawdziwa i interesująca.

O wszystkich możesz przeczytać tu:
Wikipedia: Film_animowany ► 12_zasad_animacji
Wikipedia: 12_basic_principles_of_animation

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here